Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


måndag 8 augusti 2011

Att bygga en mölla.

Det kanske inte har undgått någon som tittat in här på det senaste att jag börjat spela Mordheim. Då behöver man stadsmiljö och visst går det att använda böcker och lego och annat som man kan ställa ivägen för sina gubbar. Men att skapa sina egna små hus med billiga medel och få det att se grannt ut är ett sant nöje. Jag ville bygga en mölla. Eller väderkvarn för de som föredrar det ordet. Det jag har använt i processen är: Wellpapp från ikeamöbel, kartong från skokartong, papp från micropizzaförpackning, balsaträ, tungspatlar, gaffatejp, vinkork, lim, finspackel och slutligen färg.

Jag började med att göra en låg cylinder av wellpapp som jag limmade balsaträ på för att få korsvirket som jag ville ha det. Inuti satte jag två bitar papp i kors för att staga upp cirkeln.



Jag skar ut sex avsmalnade fyrkanter. Det var lite tricky, då man ville att det inte skulle luta för mycket och inte för lite. Det tog ett par försök innan jag fick något som kunde likna tornet på en mölla. Inuti höll jag ihop tornet med gaffatejp tills jag fått limmat på en topp och en botten.



Jag limmade inte fast tornet på botten än. Det visade sig vara klokt. När jag klippte ut små takpannor från pizzalådan var det skönt att lätt kunna hålla tornet i handen.


Jag glömde givetvis ta foto när jag byggde ihop toppen  och balkongen men jag ska försöka förklara så gott det går. Först klippte jag ut ett golv och sedan halvslitna väggar som jag mätte till. Jag gjorde en cirkel i vinkorkstorlek som jag skar ut. Sedan skar jag ut biten mellan cirkeln och botten på väggen så jag bara kunde föra in korken. Den lilla skarvbiten limmade jag sedan snabbt tillbaka. Sedan använde jag lite småbitar till takrester och långa balsabitar som jag gjorde trasiga vingar av. Jag förberedde korken med skalpell och senad spetsade jag korken med en vässad vinge med lim på toppen.

Balkongen gjorde jag genom att skära ut en större cirkel och när jag väl limmat ihop allt så klippte jag smala remsor (plankor) av pizzalådan som jag limmade fast längs balkongen. Räcket gjorde jag av balsaträ. Sedan grundmålade jag svart.


Här är möllan färdigmålad. Den blev blå och vit. Mycket svart fortfarande. Den har ju trots allt brunnit lite ska det föreställa.


Jag highlightade lite på dörren, fönsterlucka och räcke. Bara för att...




Och så en liten artistisk knorr på slutet. Moulin Bleu... Jag gillar små detaljer. På ett ställe har jag också låtit en ork rista in klotter i väggen.


Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar