Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


fredag 3 augusti 2012

med eller utan vän

Gå på zoo. Bio. Konserter eller museer. Upplevelser av olika sort. Jag nämnde i det förra inlägget hur dessa upplevs bäst. Delade eller ensamt.

Det sägs att delad glädje är dubbel glädje och visst är det kul att hitta på något tillsammans med någon. Man pratar under tiden och speglar upplevelsen i varandra. Utom på bio. Då får man ta det efteråt. Problem uppstår om den ena parten inte uppskattar upplevelsen lika mycket som den andra. Man får en vriden spegelbild av den om ens följeslagare delar med sig av sin negativitet. Då kanske det hade varit bättre om man upplevt upplevelsen själv.

Men är en film lika bra om man går ensam på bio och inte har någon att diskutera den med efteråt? Är musiken lika bra om du inte känner den du står vid sidan om och kan applådera tillsammans med? Är tavlorna lika kul att uppskatta och analysera om du inte har en intresserad vän med dig?

Man kanske kan få en känsla av ägandeskap av upplevelsen som man inte får om man delar den. Man analyserar och speglar i sig själv. Utan någon att hjälpa en uppleva får man arbeta hårdare. Fokusera. Vara delaktig och ge sig hän på ett annat sätt.

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Jag säger att de är väldigt annorlunda och det handlar om vad man föredrar gång för gång. Vissa vill gå på bio själv. Jag går gärna på bio med en god vän. Det känns som om jag får mer ut av filmen om jag kan diskutera den direkt efteråt med någon jag känner. Idag ville jag segla med en brigg utan en god vän. Jag såg det som en upplevelse som jag kanske kunde lära mig något av och kanske ge mig mer hän utan en vän som man kunde med lätthet bli mer fokuserad på än upplevelsen i sig kanske.

Man insuper lättare information på egen hand. Jag gör det i alla fall. För ett tag sedan var jag i Helsingör för att göra research för mitt skrivande. Det var skönt att gå runt i gator och stråk och ta foto och göra anteckningar. Jag gick på museum och pratade med folk på hörnkrogar och i butiker. Hade jag haft en vän med mig där hade jag varit tvungen att visa hänsyn till den andre och inte fått den upplevelse jag behövt. Hade jag varit över för att gå på krogen hade jag gärna haft med mig en vän.



Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar