Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


tisdag 3 juli 2012

Det kinesiska porträttet

Härom veckan började jag göra en karaktär till ett rollspel som heter Nephilim. Man spelar ett uråldrigt väsen som besätter olika mänskliga kroppar genom århundradena i sitt sökande efter kunskap och upplysning tills det når det stadie då den äntligen kan nå slutet på sin resa. Låter det abstrakt och komplicerat? Jo. Lite. En del i skapandeprocessen är att man ska göra ett Kinesiskt porträtt. Ett abstrakt och intuitivt associationsporträtt för att lättare kunna förstå sin karaktär. Det är tio frågor som man ska svara snabbt på.

Vilket naturfenomen kan symbolisera dig?
Vilken metall?
Vilket djur?
Vilken färg?
Vilken mytologisk varelse?
Vilken berömd person?
Vilken aktivitet?
Vilket konstverk?
Vilket vapen?
Och slutligen. Vilket ting symboliserar dig?

Det är väldigt svårt. Jag försökte mig på att göra ett kinesiskt porträtt av mig själv.

Naturfenomen: Regn. Jag tror det var Bob Marley som sade en gång: "Vissa upplever regn. Andra blir bara blöta."

Metall: Silver. Mjukt, blankt. Används till mycket. Både bestick och smycken. En bruksädelmetall.

Djur: Hund. Trofast. Lugn. Glupsk. Lekfull.

Färg: Lila. Färgen är den gyllene mellanvägen mellan det hetsigaste och vildaste röda och det lugnaste blå.

Mytologisk varelse: Tomten. Skratta om ni vill men jag har utvecklat ett intresse för hem och växtlighet. Pyssel och knåp. Och så äter jag gröt rätt så ofta.

Berömd person: Alan Moore. Jag säger inte att jag är som herr Moore men han inspirerar mig både i det skrivande och i det andliga.

Aktivitet: Samtal. Ett gott samtal med en bra vän eller en motståndare i en sakfråga eller ett filosofiskt spörsmål är oerhört givande och något jag finner stort nöje i.

Konstverk: En tavla föreställande åkrar och himmel med en korsvirkesgård inklämd i landskapet. Inget märkvärdigt alltså men en tavla som kräver stor skicklighet att få bra trots sin enkelhet och som många kan tänka sig att titta på och uppskatta utan att den upprör.

Vapen: Pennan ty den är mäktigare än svärdet.

Ting: Glaset. Denna var svårast. Men ett glas är i sin enkelhet ett genialt ting. Halvfullt eller halvtomt. Klart och klingande.

Prova att göra ett kinesiskt porträtt. Det är utmanande och kul.


Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar