Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


onsdag 22 september 2010

Doctor Who

Jag har kollat igenom alla säsonger av Doctor Who. Nja. Inte alla. De fem säsonger som sänts sedan serien återupplivades 2005 har jag sett.

Serien började på tidigt sextiotal och blev sedan nerlagd på åttiotalet och hamnade i Guinness rekordbok som längsta tvserie ever! Flera olika personer har spelat doktorn och man har löst detta genom att skriva in i serien att när doktorn dör så regenererar han och får en ny kropp och ny personlighet men med alla sina minnen intakta.

Doktorn åker runt i rymden och fram och tillbaka i tiden tillsammans med en eller flera följeslagare i sin TARDIS (Time And Relative Dimensions In Space)som på utsidan ser ut som en blå polisbox. Inuti är den mycket större...

Men var det bra då? Ja det var det. Det är nördigt. Det är BBC, vilket garanterar medelmåttiga specialeffekter med glimten i ögat. Det är välskrivet så även om man tittar på en man och en kvinna med inget mer än en sonisk skruvmejsel springa runt i Londonblitzen flyendes från ett barn i gasmask som inte är ett barn så är det spännande. Riktigt spännande. Vissa avsnitt håller inte så hög kvalitet manusmässigt men på det stora hela så har jag älskat det.

Under de fem säsonger jag har sett har tre personer spelat doktorn. Den andra, David Tennant, var min favorit. Den första säsongen spelades doktorn av Christopher Eccleston (skurken i Gone in 60 Seconds) och sista av Matt Smith (som jag har lite svårt för)

Men jag finner mig sugen på att se de gamla avsnitten från sextiotalet. Jag vill ha en sonisk skruvmejsel. Och jag väntar på nästa säsong som kommer nån gång i december.

1 kommentar:

  1. En helt underbar serie.
    Vill inte göra dig besviken men avsnittet som sändsi december är den årliga julspecialen. säsong 6 börjar i mars 2011.

    SvaraRadera