Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


torsdag 12 april 2012

Jag skriver istället för att skriva.

Hej. Jag har inte skrivit på länge för att jag har skrivit. Jag har påbörjat och kommit en bra bit på väg i research och i en slags synopsis i vad som kommer bli min andra bok.

Jag vet inte än hur mycket jag vill prata om den men samtidigt känns det som om det är det enda jag vill göra så here goes. Så får vi se om det är något som kan falla några i smaken.

Bakrundsstoryn är att efter ett långt krig mellan Svergrike och Dennermark, (Yup, det är rätt tänkt. Det är alternativ verklighet och tisperiod som gäller) så råder det fred. Större delen av södra skandinaiska halvön är Dennerskt förutom en liten tunn landtunga ner till Hälsingborg som fortfarande är Svergskt. I Svergrike styr kung Karl Gostuf som kom till makten under kriget. Han hade två yngre tvillingsystrar. Den ena blev gift med kong Frejdik Gavmild av Dennermark i fredens tecken. Den andra är orsaken till att Hälsingborg fortfarande är svergskt. Hon älskar och bor halva året på Sofyes Ro. Så den danske kongen lät som en gåva till sin bruds tvillingsyster Hälsingborg vara svergskt. Det bubblar dock under ytan i Hälsingborg. Lokalpatrioter slåss mot de som kallar sig Dennervänner.

Jag skrev att kungen hade två yngre systrar. I vad som verkar vara en olycka så omkom det dennerska kungaparet och Svergrikes drottning Elisabet. Endast Karl Gostuf överlevde och han är en bittrare man sedan dess. De senaste femton åren har Dennermark styrts av Tinget tills tronarvingen Waldemar är arton år och mogen att ta tronen. Hälsingborg har byggts upp till vad som är den modernaste och mest expansiva staden som gränserna tillåter i det Svergiska riket. Men det kanske kommer att ändras. För Hälsingborg är under ett hot. Den enda som vet om detta har problem med att bli tagen på allvar. Den enda som kan hjälpa denne personen är en person av högst tvivelaktig karaktär. De enda som kan hjälpa denne tvivelaktiga karaktär en rutten skurk och en av fienden.

Hälsingborg är inte i allt för trygga händer, men de är de enda händer som de har...

Som sagt. En liten teaser. Jag får se hur mycket jag kommer skriva om detta. Man vill ju hålla saker lite hemligt för att inte avslöja för mycket. Samtidigt så är det i stort sett det enda man går och tänker på. Vi får se vad som sker. Men där har ni i alla fall anledningen till att bloggen hamnar i sporadisk och bristfällig uppdatering.


Följ min blogg med bloglovin

1 kommentar:

  1. Jag älskar det, allt utom den Svergiska kungens namn. Blev sjukt pepp. Keep it up!!!!

    SvaraRadera