Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


lördag 9 april 2011

Att skapa dagen

Jag har tänkt lite på att tatuera mina knogar. Det kommer nog inte bli något av det för en av bokstäverna kommer täckas av ringar, och det är ju inte så snyggt. Men jag har inte helt och hållet förkastat idén. Det jag hade tänkt gadda in är de latinska orden CREA DIEM. Skapa dagen. Det låter lite bättre än att fånga dagen tycker jag.

Att fånga dagen. Att ta den som den kommer med hull och hår och göra det bästa utav den är det inget fel i. Men att skapa dagen. Att vara herre över den och vara delaktig i dess utfall är en mer eggande tanke för mig.

Just skapandet är något som är heligt. Och det behöver inte vara stort. Det kan vara att ett barn målar med vattenfärg och att det hängs upp på någons kylskåp. Det kan vara att måla om i sovrummet. Det kan vara att knepa ihop en låt. Att skriva en text. Att göra något som är ett förkroppsligande av ens fantasi.

Skapandet är mäktigt. Och det behöver nödvändigtvis inte vara något beständigt. Att skapa en god stämning på en middag är lika värdefullt som något annat.

Så, skapa dagen. Gå inte bara med en håv och fånga den och lev med den. Var med och skapa den. Skapa varje dag till att bli det som du vill att den ska vara. Det är makt. Det är liv. Det är sant.



Följ min blogg med bloglovin

3 kommentarer:

  1. Gillar som man säger på facebook.

    SvaraRadera
  2. Crea Diem alltså. Mitt nya ledord - helt klart. Jag gillar verkligen dessa tankar och är helt med på din linje!

    SvaraRadera
  3. du skriver riktigt bra // Vals

    SvaraRadera