Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


tisdag 25 oktober 2011

The Wise Man´s Fear

Jag har läst klart boken "The Wise Man´s Fear" av Patrick Rothfuss. Det är andra delen i en trilogi om den mytomspunne magikern Kvothes Liv. Jag skrev om första delen i min gamla blogg.

Kvothe har gått i gömma och är numera den passive värdshusvärden Kote, gömd i en by på landet. En Krönikör har lyckats söka upp honom och får honom att nedteckna sin livs historia, såsom den verkligen var, bakom alla myter. I första boken på 660 sidor följer vi Kvothe från barnsben och hans första år på Universitetet. I denna boken följer vi honom i bara ett par år, trots att boken är på tjocka 990 sidor. Men han har också kommit upp i sextonårsåldern.

Kvothe lämnar Universitetet för ett år för att tjäna hos en hög adelsman som heter Alvedon Maer. Där händer en hel del saker som får den stöddige och allt för självsäkre ynglingen att lära sig lite ödmjukhet, men också gott om möjligheter att spä på myten om sig själv. Han räddar liv, hälper adeln i kärlek, jagar banditer, kallar ner blixten från skyn, far till norr för att lära sig seder hos det tystlåtna adem-folket. Och mycket mycket mer.

Det är en bra fortsättning på första boken. Jag hade återigen svårt all lägga boken ifrån mig. Persongalleriet är levande och även om det handlar om magi och äventyr så blir det ändå trovärdigt på något sätt genom Rothfuss skrivande.

Boken rör även relationsproblem och våldsamheter, kärlek och vänskap på ett sätt som jag aldrig någonsin upplevt i fantasygenren. Det gör att jag med stor längtan väntar på nästa och sista boken om Kvothe.

För övrigt kan jag säga att om man inte orkar läsa på engelska så har nu i alla fall första boken (I Vindens Namn) kommit ut på svenska i två delar. Och första delen av The Wise Man´s Fear är också översatt men jag kan inte säga på rak arm om den kommit ut än.





Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar