Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


onsdag 1 december 2010

Popen degenererar mänskligheten

Jag lyssnade på brunchrapportens repris på vägen hem från jobb och även om jag inte har mycket till övers för Henrik Thorehammar så sade han ändå en sak som fick mig att fundera. Nu med all hysteri kring wikileaks och killen som publicerade de senaste dokumenten från AMERIKANSKA U.D så har det kommit fram att killen är homosexuell och lyssnade på Lady Gaga när han laddade ner de hemliga dokumenten. Ur detta extrapolerade Thorehammar att Lyssnande till Lady Gaga kan göra dig till en "landsförrädande homogay". Hans ord. Inte mina.

Detta fick mig att tänka på när Marilyn Manson blev beskylld för att göra musik som fick unga män att mörda sina skolkamrater.

Det i sin tur fick mig att tänka på vilka andra musikgenrer som skulle kunna påverka folk på de mest obskyra sätt.

Skulle lyssnande på Larz Kristerz locka medelålders män i förorten till helgalkoholism och dansbanevåldtäckter? Skulle lyssnande på Idoldeltagarnas samlingsskiva leda till att unga mödrar slår kommunalpolitiker i huvudet med antika äggvispar? Eller skulle lyssnande på soundtracket till Glee få tonåringar i tandställning att flockas till Broadway med smutsiga bomber fastspända till deras bröst? Endast tiden får utvisa.

Eller har det bara gått så långt att popen äntligen får den beskärda del av förakt från inskränkta människor som den förtjänar? Hårdrock och metal och förr all del rocken med Elvis i fronten har fått sin stämpel som djävulens musik en gång i tiden. Nick Hornby skrev i en av mina favoritböcker följande:

"What came first, the music or the misery? People worry about kids playing with guns, or watching violent videos, that some sort of culture of violence will take them over. Nobody worries about kids listening to thousands, literally thousands of songs about heartbreak, rejection, pain, misery and loss. Did I listen to pop music because I was miserable? Or was I miserable because I listened to pop music?" (High Fidelity)

Är det dags för popen att få skit? Och är hårdrocken därmed tillåten in i finrummet?

1 kommentar: