Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


måndag 13 februari 2012

Vår man i Shanghai.

Det finns något som heter Booked. Booked låter ett fåtal intressrade av böcker läsa böcker lite före alla andra i utbyte mot att man bloggar eller twittrar om boken. Man har ett visst antal dagar på sig, (gott om tid) att läsa ut boken och komma med en recension. Eller en kommentar. Eller ett annat sätt att uttrycka sin åsikt om boken. Jag misslyckades kapitalt för jag skulle ha läst ut boken igår och ha skrivit nåt innan dess. Skit också...

Boken heter 'Vår man i Shanghai' och är skriven av Åsa Lantz.
I infotexten man fick stod det såhär:

"Isa Montgomery har ett scoop på gång. Hemlösa svenska män i Göteborg reser med jämna mellanrum till Shanghai. Ingen vet varför, eller vem som ligger bakom. Reportaget är Isas chans att komma tillbaka som TV-reporter, efter att i många år ha låtit sig försörjas som lyxhustru.
Hon stöter på Törnrosa, som liksom sin man Henning är hemlös. Nu har Henning försvunnit i Shanghai, och Törnrosa får via mejl makabra filmklipp som tyder på att han utsätts för tortyr.
Samtidigt, som av en slump, befinner sig regissören Viggo Sjöström i Shanghai för ett gästspel, inbjuden av en rik välgörare, herr Sun. Herr Suns gästlista till föreställningen är både märklig och fylld av prominenta gäster; alla ska dit. Också Isa. Hon villl inte. Men när Törnrosas dotter också försvinner, och alla spår leder mot Shanghai, har hon inget val."

Det låter spännande. Det låter riktigt spännande men jag har inte alls kunnat komma in i boken. Jag vet inte. Den kanske kommer igång längre fram. Det kanske går att vänja sig vid märkliga meningsbyggnader och obekvämt läsande. Persongalleriet kanske blir intressantare.

Sist jag hade så svårt att komma in i en bok. En som var riktigt seg i början, var Sagan om Ringen, första gången jag läste den. Och det var för att man hade hört så mycket om den. Vem vet. Lantz kanske överraskar men det lär jag faktiskt inte få reda på. Tanken på att läsa klart boken ligger långt borta när jag har böcker i min bokhylla som också ber om att bli lästa. Murakami... Mieville...

Jag får erkänna att Booked kanske inte är nåt för mig. Eller kanske. Det kanske bara var Vår man i Shanghai som inte var nåt för mig och om några veckor så kommer det erbjudas en bok som verkligen är skön att läsa. Och då är det ju lite underbart att få erbjudanden i mailen.

Om jag nu får fortsätta trots att jag är en dag försent.

Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar