Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


fredag 3 februari 2012

Det är kanske jag som inte fattar grejen.

Det har vid ett par tillfällen ringt hem försäljare från just elleverantörer hem till oss, eller som nu senast, till min mobil. De vill att jag ska teckna ett nytt avtal, fördelaktigt och billigt. Det rabblas en massa siffror om hur mycket billigare det är och hur många månader it och dit som jag inte har nån bindningstid och så vidare.

Det kanske bara är jag, men jag känner mig alltid otrygg i sådana överenskommelser. Inspelade kontrakt över telefon som ska gälla. Hemskickade papper med fjorton dagars ångerrätt. En malande försäljare som peppar och hetsar och som lovar dyrt och heligt att hen har det bästa erbjudandet sen Edisons glödlampa uppfanns 1879. Jag vill ta beslut som påverkar vårt hushålls ekonomi tillsammans med min sambo. Jag vill sätta mig ner och tillsammans hitta ett elbolag som passar oss.

Det vi har nu följde med i flytten och vi har ett standardavtal som förmodligen inte är det bästa.

När man nämner för en försäljare att man tillsammans med sin partner själva vill leta upp den ström man vill köpa så blir de oförstående och ännu mer gåpåiga och till och med arga på en. Jag förstår att de vill sälja. De får ju provision. Men kan de inte förstå nånstans djupt inne i sin själ att mitt sätt är bättre?

Jag har inte mina papper liggande framme när de ringer så jag kan inte jämföra. När de säger att: Såhär mycket betalar du idag! så kan jag bara säga "jaha..." Och jag passar mig från att säga ja på någon fråga. Man har hört om de där som klippt och klistrat i ljudfilerna...

Det kanske bara är jag som inte fattar grejen. Det kanske är lätt och behändigt att bättre erbjudanden än de man har ringer upp en när det behövs. Man säger ja några gånger och vips så spar man pengar och mår bättre och slipper huvudbry. Som försäljaren sade nyss när vi samtalade och jag började mer bestämt konstatera att jag inte gick tillväga på det sättet.

"En bra deal är en bra deal. Det kvittar var den kommer ifrån."  Eller hur! Jag som skriver en del hade slutat den där raden med: sade djävulen.



Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar