Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


torsdag 10 maj 2012

Kindtand. Varför gör du detta?

För ett tag sedan, kanske nån månad sen så var jag hos tandläkaren för en akutlagning av en visdomstand. Tandläkaren sade att jag skulle boka en tid för att dra ut den snarast. Eftersom akuttiden var i Viken så tänkte jag i min enfald att jag kunde fixa en tandläkare att gå till i Helsingborg. Folktandvården ligger ändå bara ett stenkast hemifrån. Lätt ju... Nej.

På folktandvården i Helsingborg blev jag upplyst av en snorkig översittare till receptionist att jag borde förstått att de har fullt och knappast kan ta emot nya kunder. Jag skulle söka mig "utåt". Till just Viken och Ödåkra och "såna" ställen, som hon sade.

Irriterad över denna tantens fasoner och med en tand som ändå temporärt var fixad så lades detta i det mentala facket: "Det fixar jag nån dag".

Idag är den dagen. Jag har vaknat ett flertal gånger inatt med en väldig smärtsam tandvärk i bakre delen av vänstra käken. Det började så smått ömma lite under dagen men det var först mot kvällen som jag tog en värktablett. Under natten tog jag två till för att överhuvudtaget kunna somna om.

Som tur var fick jag en tid redan imorgon. Jag kunde fått en idag men det var inte samma tandläkare som jag gick till förra gången.

Jag har bekvämt "glömt bort" att gå till tandläkare på flera år. Jag gillar det inte. Rättelse: Att säga att jag inte gillar det är en kraftig underdrift. Så när jag väl masar mig dit med en trasig tand och får ett riktigt bra bemötande av en tandläkare så vill jag hålla mig till henne.

Jag börjar bli nervös. Inatt drömde jag att eftersom det värkte i hela käken så var det karies från visdomstanden som spritt sig till alla andra tänder och jag var tvungen att dra ut alla tänder på vänster underkäke. Det skulle kosta över tiotusen och jag var tvungen att ta lån och allt.

Hoppas det inte blir så.


Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar