Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


torsdag 3 maj 2012

Kreativitetens bagel

När man skriver ska man väl helst ha ett café eller ett fik som man allt som oftast sitter och skriver på. Inne i ett hörn med skrivboken eller laptopen i högsta beredskap för de idéer som kan komma stormande i en sådan atmosfär.

Det kanske är en klyscha av en anledning?

När jag känner att det är för mycket distraktioner hemma som kommer ivägen för mitt skrivande så tar jag min väska med papper och penna och beger mig. Och allt som oftast hamnar jag på Bagels café på södergatan.



Det är helt klart ett av mina favoritställen i Helsingborg. Kaffet är gott och opretentiöst. Personalen är trevlig. Det är inte för mycket folk där. I alla fall inte då jag brukar komma dit. Och sist men absolut inte minst så är deras bagels riktigt goda. Inredningen är inget direkt att hurra för. Men den är mysig. Det är bjälkar och lokal konst på väggarna. Stolarna är inte av supersnygg design men man får inte träsmak i röven av dem.


Från fönstret ser man förbipasserande och man har utsikt över kyrkogården som numera används lika mycket av de levande. I alla fall i solskenet. Idag fick jag plitat ner vilka skurkarna i min nya bok är och fick skrivet ett par konversationer mellan dem. Och också vad deras hantlangare, den huvudsakliga antagonisten heter. Moritz. Herr Moritz.

Det är otroligt vad en riktigt god bagel kan göra för kreativiteten.


Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar