Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


fredag 11 mars 2011

Att ge ut en bok

Jag har ikväll läst på en del om bokutgivning, manus, förlag och chansen att lyckas.

Jag ansåg länge att jag ville få Sommarkattsyndikatet utgiven på ett "riktigt" förlag för att annars var det liksom fusk. Det kändes inte som beviset på att man lyckats om man gav ut boken själv. Jag tyckte att en redaktör någonstans plockade upp mitt manus och blev så gripen att han eller hon beslutade sig för att ge ut den som det enda alternativet. Annars fick det vara.

Jag har nu kollat upp några "riktiga" förlag och insett att chansen att min bok blir utgiven på förlag är ungefär lika stor som att vinna på en trisslott. Rättelse... Vinna mer än en hundring på en trisslott. Förlaget som riktar sig åt det genrehållet som jag har skrivit i tar emot manus antingen i maj eller oktober. Skickar man någon annan månad får manuset ligga och vänta. Av alla de manus de får in så ger förlaget ut cirka fyra böcker om året. Man blir också informerad om att man med största sannolikhet inte får någon som helst respons från förlaget. Om de ens läser mer än följebrevet.

Jag började bli mer och mer besviken på hela förlagsvärlden. De kan ju i alla fall höra av sig... Men man vet ju hur det är. Det är en gigantisk maskin och de kan inte ta aspirerande författares egon i behåll när pengar de ska tjänas.

Och förlagen satsar på säkra kort har jag lärt mig. Smala genrer är en risk. Deckare ska det vara. Det har störst chans att bli utgivet för det är ju det "alla" köper...

Jag har blivit mer sugen på att ge ut boken själv. Och att inte se det som om jag behöver bekräftelse från en typ bakom ett skrivbord på ett bokförlag för att bli erkänd författare. Jag tänkte att se till att boken går att beställa via bokhandlare IRL och online samt möjliga för bibliotek att beställa in. Det finns två sätt att göra detta. Dels genom att trycka en liten upplaga på säg 100 böcker eller fler utan att pröjsa ett öre. Men kruxet är att jag blir skyldig att betala alla böcker jag inte sålt efter tre månader.

Det andra är att jag lägger ut en tusenlapp och får lite provision på varje såld bok så länge den säljer. Så kallat print-on-demand. Och det är det som verkar mest lockande. Det är bättre att betala för en tjänst och se om jag tjänar in mer i längden än vad jag gav ut än att ständigt ha ett Damokles svärd hängandes över min plånbok i några månader.

Jag är så nära att vara klar med boken att min otålighet också är en faktor i det hela. Jag har läst om författare som haft sitt manus ute hos många förlag i flera år innan någon nappat. Och sedan fått sina drömmar grusade för att någon chef vill lägga locket på för att det är lite dålig tajming med just den boken eller branchen är riskabel eller nån liknande ursäkt och får börja om igen. Jag vill inte vänta längre.

Jag vill att boken blir läst och uppskattad av läsare.

Följ min blogg med bloglovin

2 kommentarer:

  1. Vad svårt det skall vara. Jag kommer att tänka på det här med förlag nu ... måste det vara i Sverige? Kan man skicka till förlag i andra länder? Visst, det är kanske samma visa där, men ändå. Kanske värt att kolla upp?

    SvaraRadera
  2. Kan tänka mig att det beror på vad syftet med utgivning av boken är. Om du vill försöka försörja dig på det du skriver och så småningom ansöka om medlemsskap i författarförbundet så måste du förmodligen ge ut boken genom traditionella kanaler. Men om du är mer intresserad av att den blir läst skulle jag fundera på publicering i form av digital form.

    SvaraRadera