Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


lördag 19 mars 2011

Vad helger har blivit

En av effekterna med min skiftesgång är att det här med helgsysslor rycks upp och blir om intet. Att jobba måndag till fredag och ha lördag och söndag ledigt gör att man planerar därefter och man vet att resten av samhället också gör det. Fredag kväll är det fredagsmys eller början på en kroghelg eller vad som helst däremellan. Lördag är den lediga dagen där man har en hel dag till förfogande att göra vad man vill.

Själv jobbar jag sjudagarsveckor. Sju dagar, ledig tre. Sju dagar, ledig fyra. Sju dagar, ledig sju. Detta resulterar i att på fem veckor är jag ledig två helger. Jag är däremot ledig en hel vecka också. Men det är inte lätt att hålla lördag på en måndag, för hur du än frågar så vill folk oftast inte med ut och ta en öl på en måndagkväll.

Att vara ledig när alla andra jobbar leder till att de lediga dagarna spenderas med att antingen göra sysslor eller spela datorspel eller skriva. Friveckorna är dock guld värda. På måndag morgon klockan sex går jag av nattskiftet och har en hel oförstörd vecka framför mig. Det hade varit kul om det blev vår innan dess.



Följ min blogg med bloglovin

1 kommentar:

  1. Jag minns när jag jobbade helg och "levde" helg mitt i veckan. En ensam grogg och lite bra musik på stereon. Höjda ögonbryn från de inrutade vännerna.
    Bra berättat.

    SvaraRadera