Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


tisdag 22 mars 2011

Makten av en idé

Allt, precis allt börjar med en idé. Den där gnistan av inspiration eller ett 'tänk ifall' eller ett 'om jag skulle'.
En idé är skapelse och fröet till det gudomliga.

Bibeln börjar med första mosebok och att Gud skapar vår jord. Men först måste han eller hon ju fått idén till det hela. Liksom: "Jag har all den här skaparglädjen. Jag tror jag ska hitta på något. Jag har en idé om nåt som skulle funka." Och så gick det som det gick...

Allting vi har. Allting vi ser... Relationer, ideologier, berättelser och byggnader. Allt började med en idé.

Jag tror det var Pratchett som skrev att en idé är något av det farligaste som finns. För en idé hos fel person, som har fel personer runt om sig som lyssnar, kan sätta en värld i gungning. Men en bra idé kan också vagga en storm till sömns.

Det räcker givetvis inte med idéer för att skapa. Det krävs det vilja till. Och ork för den delen. Och kanske kapital, kontakter och knowhow. Men en idé är fröet. Den är gnistan.

Du vet hur du blir när du får en bra idé... Man blir glad och upprymd och kanske full av inspiration. Det är tankeprocessen efteråt som avgör om idén är värd att kultivera eller om den bör lämnas att glömmas.




Följ min blogg med bloglovin

7 kommentarer: