Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


onsdag 2 november 2011

Att köpa eller att inte köpa musik

Jag funderade på att köpa en skiva via itunes idag. Men något kändes fel. Jag vill ju egentligen ha skivan i handen. Jag vill läsa i omslagshäftet och sätta i cdn i stereon och lyssna i soffan fast jag sällan lyssnar på musik på cd längre. Det logiska hade varit att köpa online. Det blir billigare och musiken kommer dit den hade hamnat till slut. Att köpa en skiva på itunes är ungefär halva priset mot vad en skiva kostar i affären.

Och apple säger ju stolt att itunes är så mycket rättvisare mot artisterna. Men så hittade jag det här:

"If you build a shiny new house on a landfill it still stinks
Apple says iTunes is "better than free" because it's "fair to the artists and record labels." That's simply not true. First of all, Apple gets 3 times as much money as musicians from each sale. Apple takes a 35% cut from every song and every album sold, a huge amount considering how little they have to do. Record labels receive the other 65% of each sale. Of this, major label artists will end up with only 8 to 14 cents per song, depending on their contract. Many of them will never Artists Get Ripped Off.even see this paltry share because they have to pay for producers and recording costs, both of which can be enormous. Until the musician "recoups" these costs, when you buy an iTunes song, the label gives them nothing. (Sources: major label musician's cut Apple's cut For a thorough explanation of how recouping screws musicians, seeConfessions of a Record Producer by Moses Avalon)" på den här sajten

Så kontentan av det hela är att, visst spar du pengar genom att köpa skivor på itunes men det löser inte problemet att artister blir överkörda (jag ville inte säga rövknullade) av skivbolagen. (Hoppsan... skrev det visst ändå...) Visst. saker kostar pengar och alla ska ha sin del, men ändå..Jag fortsätter inte in på den här linjen för alla som har tre hjärnceller vet att nåt är ruttet i staten skivbolag.

En annan blogg jag bläddrade förbi sade att det bästa alternativet just nu för både lyssnare och skapare av musik är att ladda ner skivor där man kan hitta dem gratis. Och sedan i sin tur skicka pengar till artisten själv. Ska bara klura ut hur man gör det. För allvarligt... Om du ändå ska betala en hundring för en skiva på itunes och artisten får om hen har tur kanske se en krona av det så innebär det att om du skickar artisten en hundring får hon betalt för hundra skivor. Eller så kan man se på det som att hen får betalt vad hen ska för den skivan och en till som nån annan köpt. Jag vet inte riktigt om mitt resonemang håller. Det är ändå bara tankar.

Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar