Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


tisdag 8 november 2011

Skriva

Som av en slump så föll mina ögon ner på ett magasin jag aldrig sett förr. Jag brukar inte stå vid just den avdelningen på pressbyrån. Jag håller mig mest vid musik, teknik och serietidningarna. Men just där, bland tidningar om inredning och psykologi, bröllop och hälsa såg jag titeln "Skriva" inklämd i mängden.

Den tidningen fick följa med mig hem.


Det var inte så konstigt att jag inte sett den innan. Det är första numret någonsin som ligger på mitt köksbord. Och eftersom det är första numret så tas det upp sådant som skrivande människor tar itu med och upplever i början av sin bana. Jag känner igen mig i artikeln där Sören Bondeson (författare och lärare i litterär gestaltning) tar upp det där med den oerfarne som i ett rus skriver tjugo, trettio sidor för att sedan oförklarligt stanna. Det var så Sommarkattsyndikatet började på en kulle i Göteborg.

Det tas i tidningen upp saker som kan hjälpa en komma igång, hjälpa en strukturera upp skrivartid. Det ges tips på hur man kan inreda sin skrivarlya och hur man kan hitta idéer till sin bok. Det sista med hjälp av Ann Ljungberg (författarcoach som har bloggen skrivpuff som jag har länkat till härifrån.).

Jag har kommit helt av mig i mitt skrivande. Här har jag dock hittat något som kanske kan hjälpa mig hitta tillbaka. Det här är en tidning som kommer fortsätta hamna på mitt köksbord. Den borde hamna i händerna på alla som skriver. För även om man "kan skriva" så är det aldrig fel att lära sig mer och få nytt input. För man har alltid missat nån självklar poäng.




Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar