Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


onsdag 16 november 2011

Men han var ju full

Idag har jag tänkt lite grann på saker man hört och sett i nyheterna på det senaste. Inte så jätteaktuellt kanske. Rattfulla som orsakar en olycka får mildare straff än nyktra bilförare som orsakar olycka. Om du är så tankad att du inte minns om eller varför du knivhögg någon så mildras domen också. Om du har alkoholproblem så är det lite okej att misshandla sin partner. Du var ju trots allt full... Okej. Jag hårddrar det lite grann, men det gör det inte mindre sant.


Att vara från vettet full gör dig inte fri från ansvar. Förhoppningsvis blir dina dumheter en historia man senare (om man har lite självdistans) kan skratta åt med kompisarna. Men ofta är de dumheterna ändå inte okej och hade absolut inte skrattats åt om den som begick dem var den enda onyktra på festen. Och visst. Det finns ju mildrande omständigheter i fyllebrott...


En gammal bekant till mig kom hem efter en blöt kväll och upptäckte att han blivit av med sina nycklar. Desperat efter att få gå och lägga sig krossade han en liten ruta i sitt köksfönster för att öppna det större så han kunde kravla in. Väl inne tittar han sig omkring och kommer ihåg att han flyttat till ny lägenhet veckan innan. Nu hade det inte flyttat in någon ny hyresgäst än och han gick mig veterligen skamset till hyresvärden och betalade för rutan. Skulle han slippa betala rutan under förutsättningen: Jamen han var ju full och hade glömt. Vi låter udda vara jämnt denna gången... Tror inte det.


Helt enkelt (om det finns nåt sånt i lag och rätt) så handlar det om uppsåt. Man kan läsa om det här och här. "En grundläggande tanke inom straffrätten är att du inte ska straffas om du inte har skuld, det vill säga om du inte har förstått eller borde ha förstått vad du gjort." Petter Asp, professor i straffrätt vid Stockholms universitet.


Jag vet att det inte är så enkelt. Jag vet att det bedöms och avhandlas och frågas ut men ändå. Läs det igen... Om du inte vet vad du gjort fel så kan du inte straffas. Eller i alla fall få mildare dom verkar det som. Sup dig redlös och gör vad du vill! Det blir värre straff om du gör det nykter. 


För länge sen läste jag en tidningsartikel om en man som redlöst berusad kört på någon i klippan. Det var en gammal artikel för bilarna omtalades fortfarande som automobiler. Domen blev avskriven. Han hade ju supit så det var ju klart att bilen var svårstyrd då. Klart att han inte såg så bra. Jag minns att vi skrattade när vi läste. Så tokigt. Så går det ju inte till längre. Så fel jag hade.


I mitt huvud så är en karatefylla ingen ursäkt. Hugger man med en kniv mot någon så ska det inte spela nån jävla roll hur full eller nykter man är. Ska man tumma mer på det hela? "Jag menade det inte." "Det var bara på skoj." "Förlåt. Det var inte meningen."


Okej. Du kan gå nu. Men försök ta det lite lugnt med drickan va...


Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar