Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


onsdag 4 januari 2012

En korrekt stavning av orden

Det är vissa ord som man ofta har en liten tvekan om precis innan man ska stava till dem. För vissa är frågan om det ska vara ett eller två ord. Nittionio procent av de gångerna är det ett ord. Vad det än rör sig om. Tvekar du om det ska vara sammanskrivet eller inte så ska det nog vara det. Vissa kan bli lite brydda med ord med tje-ljud. Det finns hur många sätt som helst att skriva det ljudet i svenska språket. Eller ett flertal i alla fall. Chef, stjärna, journal, skön och så vidare.

 Ett ord vi använder ofta är ett ord som det finns många stavningar på. Eller egentligen inte men det är liksom inte så många som har koll. När jag var liten fick jag lära mig att det stavades 'juste' eftersom det var ett franskt låneord. Men det är inte många som skriver det så. De flesta skriver 'schysst' men det är inte riktigt rätt det heller. Att skriva tje-ljud med 'sch' är typiskt för tyska låneord. Och som tidigare nämnt är ordet ifråga taget från franskans ord för vad som är rätt, korrekt och bra. Regelmässigt så ska franska låneord med tje-ljud börja med 'sj'.

 Och eftersom ordet fonetiskt ligger nära ordet 'tyst' så stavar man det med endast ett s. Sjyst. Problemet för mig är bara att trots alla regler så ser denna stavningen inte sjyst ut. Den stavning jag gillar bäst är den jag oftast använt mig av. Schysst. Men om alla hade stavat efter vad de tyckte var snyggast så hade vi nog inte gillat det heller. Det är nog en vanesak. Hädanefter rättar jag mig i ledet av språklig korrekthet och rättskaffningens rättstavning. Sjyst. Sjyst. Sjyst. Det är bara att vänja sig.


Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar