Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


tisdag 28 juni 2011

Jag försäkrar dig. Jag är något irriterad.

Jag har precis talat med min bank/försäkringsbolag om att avsluta mina försäkringar där eftersom vi tecknat nya hos ett annat försäkringsbolag vi föredrar.

Döm om min förvåning när en dryg tant som efter hennes tonfall anser sig veta mycket bättre än mig upplyser mig om att jag inte kan avsluta mina försäkringar. VA? Är inte jag i kontroll över mina försäkringar? Nej. Jag skulle ju ha tänkt på att den trettonde denna månaden så startade en ny cykel och därför är det omöjligt att avsluta försäkringar förrän i slutet av oktober.

Då frågade jag om detta telefonsamtal där jag uttryckligen önskar att få mina försäkringar avslutade kan göra så att jag slipper ringa tillbaka om några månader för att avsluta dem. Att hon med sitt pekfingers hjälp kan kryssa i en liten ruta som säger att de här försäkringarna ska inte förnyas. Icke sa Nicke... Jag ska tålmodigt vänta till den sjätte oktober för att tidigast kunna ringa in då och avsluta mina försäkringar. Så nu har jag dubbel försäkring på bilen. Onödigt. Dessutom så pröjsar jag för att skydda en lägenhet vi inte bor i längre. (Sorry Dennis och Nathalie. Den täcker inte er. Jag frågade.) Ännu onödigare.

Jag har fått för mig att om man hittar en annan försäkring så ringer man och avslutar den man har när den nya börjar gälla. Har man mer tid kvar på den gamla så får man pengar tillbaka kanske. Är det inte så det funkar? Nej. Så är det inte. Inte hos nån. Jag har alltså levt lite grann i en låtsasvärld...

Men jag tycker ändå att det är ruttet att man inte kan säga till en gång att: Nej. Jag vill inte mer. Tac så mycket för denna tiden. Svaret borde vara: "Okej. Tack. Då gör vi så att när din försäkringstid löper ut så avslutar vi försäkringen." Är det så jävla svårt? I stället får man: "Du får hålla koll på ditt autogiro och höra av dig tidigast tjugofem dagar innan försäkringen löper ut. Skulle du råka glömma det av någon anledning så sitter du fast i våra klor i ett år till FUCKER!!!" Okej. Jag gick lite överstyr där på slutet men jag är lite irriterad nu. Jag har satt ett alarm i min telefon med en påminnelse. Jag bara hatar att jag får kasta pengar i sjön för att jag var några dagar försent med att ringa till banken. Vem kan säga på rak arm när deras försäkringscykel börjar och slutar ändå?

Följ min blogg med bloglovin

1 kommentar:

  1. Mycket dålig service, jag hade krävt att få försäkringen uppsagd på stört, kanske kunnat tänka mig att betala ev. uppsägningstid.

    SvaraRadera