Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


söndag 23 januari 2011

Mitt i nyllet!

Det har skapats nya skyltregler i Ängelholm. HD har skrivit om det. Jag som privatperson är ju inte tillräckligt insatt i de finare frågorna om huruvida konkurrerande affärer bör tvingas till lika stora skyltar för att det ska vara lika för alla. Ingen ska bli orättvist behandlad.

För stora, färgglada och felplacerade skyltar tycker kommunen kan liknas vid visuellt buller. Jag vet inte jag. Rätt stora färgklick på rätt ställe blir en fröjd för ögat. Men ska man hålla sig till ett regelverk istället för att tillsätta en kommité eller ett utskott som ska bedöma skyltarnas vara eller icke vara, så är det väl rätt så bra att dra reglerna rätt så strikt.

Skylten som HD har fotograferat till artikeln anser jag vara visuellt buller dock. Den sitter vid en rondell och så pass lågt placerad med ett så skarpt ljus att när man kör till jobb tidigt på morgonen så sticks det i ögonen. Det är lite närkontakt av tredje graden-varning... Jag kanske är gnällig men vem fan är inte det kvart över fem på morgonen innan kaffe och i en kall bil.

Jag gillar också att det finns en punkt i checklistan om att skylten inte ska vara farlig. Den får inte trilla ner på folk. Jag vet jag vet... När man skriver regelverk måste man verkligen gå ner på idiotnivå även om man inte skriver för idioter. Men det är så underhållande med instruktioner som går ner på en otroligt låg nivå.
Som instruktioner på godis som förklarar att man måste öppna påsen för att kunna goffa munnen full.

det lär väl inte bli några enorma förändringar men jag hoppas att jag slipper få ett skarpt vitt ljus i nyllet när jag kör till jobb på morgonen i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar