Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


torsdag 20 januari 2011

Nu! Ett Lejon!

Oj! Tydligen så rör jorden på sig. Och tydligen så är stjärnorna inte på samma ställe nu som de var för många tusen år sedan. Nu har en amerikansk forskare kommit fram till att våra stjärntecken egentligen inte alls behöver vara det stjärntecken vi trott vi haft. Jag har växt upp och trott att jag var Jungfru. Det var lite pinsamt när man var liten. Jag var nämligen den enda jungfrun i klassen. Gissa om man fick höra det... Speciellt eftersom alla redan var vana att hacka på en...

Nu, tjugotvå år senare får jag som trettioettårig man reda på min sanna identitet. Vad min själ längtat att vara. Inte konstigt att mitt horoskop aldrig stämt. Jag har ju läst fel i tron att det var rätt! Jag är ju egentligen ett Lejon!



"Den typiska Jungfrun har en tjänande läggning och tycker om ordnade rutiner. Jungfrun är noggrann och flitig och har sinne för detaljer. Stark integritet hör till bilden, det gör att Jungfrun kan upplevas som reserverad och försynt. Jungfrun är en plikttrogen arbetsmyra som får mycket uträttat i det tysta. Den som är präglad av detta strävsamma tecken har en tendens att ta på sig mer arbetsuppgifter än nödvändigt. En väl inbokad agenda och en fulltecknad vardag hör till bilden. Jungfrun är tålmodig och gör inte så stort väsen av sin person. En jordnära, sparsam och något försiktig läggning hör till bilden samt en strävan efter perfektion. Självkritik och analytisk förmåga är kännetecknande." står det på horoskop.nu. Stämmer det egentligen om mig? Har det någonsin gjort det? Är jag reserverad och försynt? Vi tar en titt på Lejonet!

"Lejonet är handlingskraftig och bestämd, trivs med uppmärksamhet och värdesätter kvalitet. I relationer är Lejonet varm och lojal. Att få ta emot eller ge andra uppskattning är viktigt för denna stolta och generösa karaktär. En smula fåfänga hör till bilden, likaså smak och stilkänsla. Lejonet föredrar traditionell uppvaktning och förväntar sig respekt. Lejonet trivs i glada och festliga sammanhang, gärna pompa och ståt. En kreativ natur som satsar till 100 procent när något ska presteras eller genomföras. Lejonet ogillar amatörmässighet och gör inga halvhjärtade insatser. Men samtidigt har denna kraftfulla ledarnatur, utrustad med viljestyrka och pondus, inga problem med att koppla av och njuta när tillfälle ges. Lejonet trivs lika bra i hängmattan som på toppen av karriärstegen. Lyx och glamour, komfort och njutningar tilltalar denna livsnjutare. Men ett Lejon som inte får utlopp för sin kreativitet och sitt behov av uppmärksamhet, kan bli en aning styrande. Lejonet är principfast och viljestark. Trots behov av beröm och social stimulans har Lejonet stark integritet. En som kan ryta till när det behövs."

Förväntar sig inte en Jungfru respekt? Trivs inte jungfrun i glada och festliga sammanhang? Kan inte jungfrun njuta när tillfälle ges? Vilken tur att jag är Lejon nu då. Jag behöver inte fångas av mitt ordningssinne eller mitt behov för rutiner eller vara en arbetsmyra.

Frågan är väl snarare vad jag låter färga mig och min självuppfattning. Har jag låtit det zodiakiska tecknen styra hur jag ser på mig själv och andra förr? Nej, egentligen inte. Så varför börja nu? Men jag kan tänka mig att det har orsakat en hel del rabalder bland de som tror benhårt på horoskop. Vad händer med dem nu? Jag bifogar lite källor bara för att det är generöst.

En länk
En länk till
En tredje länk

1 kommentar:

  1. Jag är också Lejon numera. Jodåsåatteh. Inget mer Jungfruande.

    * slänger dramatiskt med hårmanen för att demonstrera *

    SvaraRadera