Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


fredag 25 februari 2011

Böcker, böcker och böcker

Jag har precis läst ut "Schismatrix" av Bruce Sterling. En science fiction-odysée som handlar om en man som heter Abelard Lindsay. Boken handlar om hur mänskligheten flytt jorden och nu lever på olika rymdstationer runt om i solsystemet. Det pågår en ständig maktkamp mellan de som kallas formare och de som kallas mekanister. Formarna tror på utveckling genom biologi och genmanipulationer, medan då mekanisterna tror på mekaniska och cybernetiska implantat. Boken börjar med att Lindsay skickas i exil på en straffkoloni för att sona för sina brott. Där börjar hans resa. Genom boken blir han bland annat utrikesminister för ett gäng pirater, konstnär, professor, kapten, profet, överättare, industrispion med mera.

Visst, den var bra men jag greps aldrig med. Jag kände aldrig för någon av karaktärerna och det kändes lite grann som att Sterling hade allt solklart i sitt huvud när han skrev och därför inte behövde förklara saker tydligare. Men Schismatrix är tydligen stor i sci-fi-kretsar och har varit så sedan 1985 då den först släpptes.

Jag har lite svårt för scifi i bokformat. Förmodligen handlar det om att jag inte har hittat rätt böcker än. Däremot har jag idag införskaffat mig tre böcker. Två styck av Douglas Coupland, en av mina absoluta favoritförfattare. De är "Generation A" som ska vara någon slags fortsättning på "Generation X", samt "Player One" som handlar om fyra för varandra okända människor som upplever sin sista stund ihop i en i övrigt tom flygplatsbar innan katastrofen sker. Det låter spännande.

Den tredje boken jag köpte var "Johannes Cabal, the detective" av Jonathan L. Howard. Jag har för ett tag sedan läst föregångaren, "Johannes Cabal, the Necromancer" och den recensionen går att läsa här.

Så jag har en hel del att se fram emot den här månaden. Det är underbart när man har hur många sidor Coupland som helst framför sig.

Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar