Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


torsdag 10 februari 2011

Elementärt

Jag har sett BBCs nya version av Sherlock Holmes, namngiven Sherlock helt enkelt. Man har flyttat den berömda detektiven från det viktorianska London till nutidens London och man har lyckats.

Jag har för bara några veckor sedan läst ut en av böckerna av Arthur Conan Doyle där det skrivs om flera fall som Holmes och Watson löser och karaktärerna till denna tvproduktion synkar superbt med originalet. Trots att Guy Richies Holmesfilm var riktigt bra, så gillar jag den här Sherlock bättre.

Med smartphones och nikotinplåster i ett modernt London är tempot något högre. Det blir på något sätt lite vassare. I tredje avsnittet/filmen så anknyter ett av fallen som duon ska lösa direkt till ett skrivet av Doyle. Fast i stället för en väska med hemliga planer så handlar det i stället om ett USB-minne. Klockrent.

Sherlock Holmes spelas av Benedict Cumberbatch. Som jag inte känner igen sedan tidigare. Han har spelat mest i brittiska tvserier och haft små roller i filmer. Till exempel "Miss Marple" och "Den andra systern Boleyn". Däremot är mannen som spelar John Holmes mer igenkänd. Martin Freeman. Känd från bland annat "The Office" och "Liftarens guide till Galaxen". (Han kommer också spela Bilbo i den nya filmen Peter Jackson håller på med.)

Det har blivit tre filmer om Sherlock Holmes och Dr Watson än så länge. Jag ser fram emot fler. Att flytta en ikon i deckargenren från ett fantastiskt dimmigt sent 1800-tal med Baskervilles hundar och Jack the Rippers till ett nutida London med allt vad det innebär hade kunnat gå hur som helst. Men det blev riktigt riktigt bra.


1 kommentar:

  1. Såg första avsnittet igår det som är "unaird pilot" mycket lovande tycker jag och ska försöka se resten i veckan :-)

    SvaraRadera