Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


onsdag 2 februari 2011

Du är som du sover

Jag har fastnat för lite märkliga resultat som forskare gör. Som till exempel det där med unitasking. Jag läste nyss på Aftonbladet att om vi vill veta vem vi egentligen är så ska vi se på oss själva när vi sover. Hur nu det är möjligt. Engelska forskare har alltså kommit på att det finns ett samband med hur vi är som personer under ytan med hur vi ligger när vi sover. Det här är alltså forskare som får lön för sin forskning. Som går till jobbet varje dag. Märkligt.

De har bland annat kommit fram till att man lättare snarkar om man ligger på rygg. Wow liksom... Det hade jag ingen aning om förrän nu. Om man sover i fosterställning är man tuff på utsidan men en riktig mjukis egentligen. Sover man på rygg med armarna ner längs sidan så ställer man höga krav på sig själv.

Nu har Aftonbladet förmodligen inte publicerat hela rapporten men jag tror ändå inte på den här. Jag tror helt enkelt det har att göra med dels vilken säng man har, om man har någon annan i sängen när man sover samt vad som är bekvämt. Är det kallt eller varmt i sovrummet? Är fönstret öppet? Är det ljust eller mörkt? Jag tror alla dessa faktorer spelar in. Eller så är det hur vi har inrett våra sovrum och bäddat våra sängar som formar oss som personer. Helt plötsligt blir heminredning och Feng Shui det nya sättet att ta itu med våra personligheter.

"Jag skulle gärna få fler vänner. Alltså vara en sån som lyssnar och är betrodd men jag vågar inte riktigt vara i centrum."

"Ja då ska du ha den hä sängen. Den tillsammans med vår specialframställda kudde gör att du kommer sova på rygg med armarna upp runt kudden. Sover du på detta viset ett tag så kommer din personlighet ändras undermedvetet och du blir en ny människa."

"Tack så mycket."

Eller hur? På ett sätt tycker jagatt man kan ta och lägga ner en hel del av all bullshit-forskning som pågår och lägga pengar på att få väck AIDS och Alzheimers... Men det har ett underhållningsvärde och skulle det försvinna... Vad skulle jag då skriva om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar