Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


måndag 14 februari 2011

Hur är det med alla hjärtans dag egentligen?

Alla hjärtans dag. Många säger att de inte firar den för att det blott är ett kommersiellt påfund och choklad- och blomförsäljarnas chans att göra sig en hacka.

Jag hörde en göteborgare ringa in till radion inatt och förklara att alla hjärtans dag är den late mannens sätt att komma undan ett år till. I stället för att uppvakta sin älskade då och då genom hela året så kan man vara hur oromantisk som helst och förvänta sig att en stor romantisk gest (som att köpa tio rosor ) på alla hjärtans, kommer att göra allting bra. Och det kanske stämmer...

Jag håller mig rätt så ambivalent till alla hjärtans dag. För jag är den som uppvaktar min partner året runt och inte behöver en speciell dag där konventionen säger åt mig att köpa blommor och ett hjärtformat glittrigt kort. Å andra sidan så är det ju alltid trevligt med en dag att fira kärleken även om man gör det annars också. Det är ju faktiskt rätt så märkligt att folk blir så avigt inställda när det är dags att fira det finaste som finns.

För tvärt om vad många tror så är inte alla hjärtas dag ett kommersiellt påfund. Precis som med julen är det en kristen högtid som kommersialiserats. Om den lilla skillnaden spelar någon roll vet jag dock inte.

Man började fira sankt Valentinus redan på 400-talet i den katolska kyrkan just på denna dagen. Nu vet man inte riktigt vem denne st Valentinus var för det finns en del martyrer med det namnet. Man vet dock att på 1300-talet i England så var valentin-dagen en dag fylld med fest för ungdomar och förälskade och man lekte parbildningslekar. (ej att förväxlar med parningslek) Och man skrev också små kort med rim och kärleksdikter till sin älskling. På 1800-talet började det säljas färdiga kort man kunde skriva på.

Men.... Vi firade aldrig valentindagen i Sverige förrän den infördes på sextiotalet av kommersiella intressen. Ungefär som halloween. Precis som om ingen i resten av världen firar Lucia (vilket för övrigt är andra traditioner som blivit fökristnade) och Luciafirandet skulle börja firas i Italien för att deras version av NK vill göra sig en hacka innan jul på lussebullar och stalledrängstrutar.

Så visst finns det ett nytt kommersiellt intresse. Och visst finns det kyrkliga anor som sträcker sig tillbaka till fyrahundratalet. Men att vägra ge sig hän åt kärleken idag bara för de anledningarna är ju faktiskt lite dumt. Man ska ge sig hän åt kärleken varje dag.

Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar