Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


lördag 26 februari 2011

Många har gjort detta före mig

Jag sitter efter ett eftermiddagspass och har inte mycket för mig. Visst hade jag kunnat sätta mig i soffan och öppna en av mina nya böcker men jag känner inte för att läsa just nu. Istället sitter jag med en öl framför datorn och slösurfar bort min kväll. Och då tänkte jag på något jag kan fördriva tiden med. Bloggfrågor. Det verkar som om de flesta som bloggar har fyllt i ett sånt här formulär någon gång. Nu tänker jag också göra det. Jag sätter igång...

1: Hur gammal är du om fem år?
Det enkla svaret är: Äldre! Efter lite snabb huvudräkning kommer jag fram till siffran 36.

2: Vem tillbringade du minst två timmar ihop med idag?
Min fästmö Leona är mitt första svar. Men jag vet inte. Hon sprang så mycket på träning och på stan i förmiddags så jag vet ärligt talat inte om det blev två timmar. Jag svarar Totte. Min kollega.

3: Hur lång är du?
Jag är etthundraåttiosju centimeter lång om jag inte krympt sedan jag sist fick nytt pass.

4: Vilken är den senaste filmen du sett?
Black Swan. Den var väldigt bra.

5: Vem ringde du senast?
Jag ringde min kompis Tessling.  Jag skulle se om hon svarade. Det gjorde hon inte...

6: Vem ringde dig senast?
Leona ringde och sa att de var oroliga för Tessling. Hon var sen och hon svarade inte i sin telefon och jag frågade om jag också skulle försöka få tag på henne.

7: Hur löd det senaste sms:et du fick?
Tessling är återfunnen. Puss.

8: Föredrar du att ringa eller skicka sms?
Det beror helt på situationen. För något som kräver tid och följdfrågor: Samtal. Om jag ska kolla en snabb sak med någon: sms.

9. Är dina föräldrar gifta eller skilda?
Mina föräldrar är lyckligt gifta.

10. När såg du senast din mamma?
Jag såg min mor senast igår kväll när jag var där på besök efter jobb.

11. Vilken ögonfärg har du?
Mina ögon är blå med lite grått eller grönt eller grågrönt i sig.

12. När vaknade du idag?
Alldeles för tidigt. Vid halv nio ungefär. Jag hade stannat uppe till två för att försöka vända lite på dygnet innan oscarsgalan. Det resulterade bara i att jag var tröttare än vanligt på jobb.

13. Vilken är din favoritjulsång?
Jusånger är svårt. Det finns inte så många som är favoritmaterial men jag väljer Fairytale of New York.

14. Vilken är din favoritplats?
Jag kan inte säga nåt på rak arm. Men i somras när jag och Leona var på Bornholm så satt vi en kväll på stranden på en parkbänk någon hade dragit ner där. Vi drack vin och åt billiga kex och ost. En hängbjörk eller nåt liknande gav oss lite ly. Annars så var det bara vi, himlen och vågorna som rullade in. Då och då gick det förbi folk och det fanns sjöfåglar som skränade längre bort men det var ändå en minnesvärd plats som jag blir lite varm av när jag minns tillbaka.

15. Vilken plats föredrar du minst?
Alla platser som lockar till sig stora folksamlingar och jag måste igenom är direkt avskyvärda platser.

16. Var tror du du befinner dig om tio år?
Om tio år är jag fyrtioett. Då hoppas jag att jag och Leona och våra framtida barn bor i ett mysigt hus någonstans i Skåne. Jag har förhoppningsvis ett bättre jobb och kanske gett ut, låt oss slå till med fyra böcker så tar jag inte i för mycket.

17. Vad skrämde dig om natten som barn?
Jag minns inte faktiskt. Jag minns en mardröm jag hade när jag var liten. Det var runt påsk jag drömde att jag blev jagad runt vårt matsalsbord av spöken och häxor på kvast.

18. Vad fick dig verkligen att skratta senast?
Leona vaknade mitt i en dröm häromnatten och kastade en drömd mobiltelefon på mig och fräste: "Ta den här skiten! Det ringer och pilen fastnar inte. Jag orkar inte mer!"

19. Hur stor är din säng?
Det är Leonas säng från början. Den är 160 bred och två meter lång.

20. Har du stationär eller bärbar dator?
Jag har en stationär mac, en stationär pc och en bärbar pc. Det är dock bara en av dem som funkar som den ska.

21. Sover du med eller utan kläder på dig?
Det varierar. Jag går inte in på mer.

22. Hur många kuddar har du i sängen?
Det ligger fyra kuddar i vår säng. Jag sover bäst om jag har två kuddar.

23. Hur många landskap har du bott i?
Det beror på hur man räknar. Jag har i Sverige bara bott i Skåne. Men jag bodde i Danmark ett år när jag var femton.

24. Vilka städer har du bott i?
Jag bodde först i Höganäs, sen Helsingborg, sen Ängelholm.

25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota?
Jag är ingen fan av att vara barfota. Jag har helst strumpor i skor, även inneskor.

26. Är du social?
Jag är en social varelse. Även om jag kan tycka om att stanna hemma också. Men jag tycker om att umgås med folk.

27. Vilken är din favoritglass?
Jag är inte så knusslig. Jag kan inte säga på rak arm någon speciell favorit. Det beror ju helt och hållet på vad man är sugen på.

28. Vilken är din favoritefterrätt?
Efter ärtsoppa, alltid pannkakor med grädde och sylt. Annars gillar jag marängsviss eller bara glass.

29. Tycker du om kinamat?
Det beror också på. Jag brukar satsa på säkra kort och beställa något friterat med sötsur sås. Det är gott.

30. Tycker du om kaffe?
Jag älskar kaffe. Jag vet inte hur jag hade klarat mig utan. Förmodligen bra men varför skulle jag sluta? Det är så gott. Jag kan stolt säga att jag är en jävel på att göra riktigt gott kaffe.

31. Vad dricker du till frukost?
Kaffe. Ibland juice eller mjölk.

32. Sover du på någon särskild sida?
Den högra sidan av sängen är min. Hur jag sover vet jag inte riktigt. Jag brukar vara vänd åt lite olika håll när jag vaknar på morgonen. Dock har jag alltid huvudet upp och fötterna ner.

33. Kan du spela poker?
Jag kan grunderna hjälpligt. Jag är definitivt ingen korthaj. Jag föredrar skitgubbe.

34. Tycker du om att mysa och kela?
Ja.

35. Är du en beroendemänniska?
Jag tror jag har lite av det i mig. Jag kan lätt snöa in på saker och lägga allt möjligt åt sidan bara för att tillgodose mitt behov. Tvserier, tidningar, internet. Jag är kronisk nagelbitare och kaffedrickare.

36. Känner du någon med samma födelsedag som dig?
Ja. När jag började på mitt jobb 1999 så lärdes jag upp av en man som jag snabbt började förakta och nästan hata innerligt. Faktiskt den enda människan som lyckats göra mig så förbannad att jag kastade en hammare efter honom. Nu har vi båda lugnat ner oss och jag behöver inte jobba med honom längre. Han fyller år på samma dag som jag. När jag fick reda på det dog den sista tron jag hade på horoskop.

37. Vill du ha barn?
Ja det vill jag. Två stycken hade varit lagom. Leona kan tänka sig tre... Vi får se.

38. Kan du några andra språk än svenska?
Jag talar engelska och danska flytande. Jag kan göra mig förstådd och ha ett hjälpligt samtal på tyska.

39. Har du någonsin åkt ambulans?
Nej tack och lov har jag sluppit det hittills.

40. Föredrar du havet eller en bassäng?
Jag föredrar att simma och bada i en bassäng.

41. Vad spenderar du mest pengar på?
Jag misstänker att det är tidningar. Men mest troligt är det de där småinköpen som man lätt glömmer att man gjort.

42. Äger du dyrbara smycken?
Nej det gör jag inte. De smycken jag har är min förlovningsring och mitt örhänge och de få andra jag har på då och då är sånt jag köpt billigt eller fått av vänner.

43. Vilket är ditt favoritprogram på tv?
Det jag ser oftast är Vem vet mest. Det gillar jag. Annars är min favoritserie How I met your Mother.

44. Kan du rulla med tungan?
Ja det kan jag. Jag kan vyssla med tungan också.

45. Vem är den roligaste människan du känner?
Det vet jag inte. Jag har många roliga vänner som jag skrattar ihop med.

46. Sover du med gosedjur?
Om katten som kommer upp och lägger sig mellan mig och Leona och spinner så man somnar leende räknas, så ja. Annars, nej.

47. Vad har du för ringsignal?
Jag har Morricones "The man with the harmonica" från en gammal spaghettiwestern.

48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten?
Nej. De har nog blivit nedärvda genom familjen genom tiden. Jag är äldst av alla kusiner i den närmsta släkten.

49. Vad har du närmst dig som är rött?
Det borde vara en av Leonas böcker i bokhyllan här inne på kontoret.

50. Flirtar du mycket.
Haha... Nej det gör jag inte. Jag flirtar med Leona. Den där klassiska överdrivna blinken med ena ögat man ser i gamla filmer.

51. Kan du byta olja på bilen?
Jag har aldrig gjort det men jag tänker inte låta det hindra mig om jag skulle behöva göra det.

52. Har du fått fortkörningsböter någon gång?
Ja. Tre gånger. Två gånger av fartkameror. Jag fick hemskickat inte så smickrande foton och en svidande  böteslapp. Tredje gången stod polisen och mätte. Jag tyckte inte det gällde men de sa att det gjorde det visst. Jag bråkade inte.

53. Vilken var den senaste boken du läste?
Se mitt föregående inlägg. Jag orkar faktiskt inte gå in på den igen.

54. Läser du dagstidningen?
Jag skummar HD, DN och SvD nästan varje dag på nätet.

55. Prenumererar du på någon veckotidning?
Nej det gör jag inte. Jag vet inga veckotidningar som skulle passa mig. Jag prenumererar på språktidningen och Pondus men det tänker jag sluta med. Jag har andra utgifter och jag njuter inte lika mycket av de tidningarna som jag en gång gjorde.

56. Dansar du i bilen?
Är det tillräckligt bra musik så kan inget hindra mig. Om inte det är mycket trafik eller mitt inne i stan såklart. En öppen väg och en kick ass sång... Då sittdansas det.

57. Vilken radiostation lyssnade du till senast?
P3. Fortfarande den bästa radiokanalen i mitt tycke.

58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper?
Det var ett lotnummer på jobb.

59. När var du i kyrkan senast?
Jag och Leona besökte en av rundkyrkorna på Bornholm. Det får räknas. Gör det inte det så är det när våra vänner Danne och Mia gifte sig i oktober 2009.

60. Vem var din favoritlärare på högstadiet?
Han hette Bengt Mitsell. (Och heter det fortfarande) Han var vår klassföreståndare och lärare i OÄ. Han var den bästa läraren jag haft över huvudtaget.

61. Hur länge har du campat som längst i ett tält?
Det kan röra sig om fyra, fem nätter på festival. Jag är ingen tältmänniska. Jag föredrar en varm säng och en dörr man kan stänga bakom sig som håller ohyra ute.

62. Vem var det som senast gjorde något extra speciellt för dig?
Mitt minne är kasst. Jag kan inte minnas något som på det senaste har varit sådär riktigt speciellt som gjort mig rörd eller hänförd eller bara riktigt glad. Det jag minns är när Leona smugit in den sista delen av Preacherserien i bokhyllan. Ett seriealbum som jag velat ha länge. Det var fint.


Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar