Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


torsdag 24 februari 2011

Radio, someone still loves You.

Mina radiovanor har sen ett tag börjat sprida sig brett över SRs kanaler. Jag pallar inte lyssna på Rix eller Mix megapol någon längre stund. Antingen irriterar jag mig på musiken eller de skitnödigt käcka programledarna. (Det finns undantag) Jag har alltid varit en trogen P3-lyssnare. Men P3 är ungdomskanalen och även om jag fortfarande älskar Morgonpasset och Mammas nya kille, och Tankesmedjan är ett underbart exempel på bra satir så är det fler och fler program som jag bara inte orkar med.

I trucken på jobb är det bristfällig mottagning. P3 får jag in men bara om jag står parkerad på vissa ställen. På lagret är det omöjligt. Den enda radiokanalen som har täckning överallt är P2. Detta leder till att jag ofta har klassisk musik i trucken vilket jag älskar. Det är så underbart att i detta oväsen och alla dessa stålbalkar och all smuts så sitter jag i min lilla konsertsal i trucken.

Häromveckan när jag körde till jobbet upptäckte jag att det finns ett countryprogram på P4. Ibland har man också slått över till P4 när man har kört längre sträckor men jag brukar inte stanna där. Jag har inte nått den punkten än. Förmodligen handlar det om en generationsfråga innan man möts på mitten. P4 kan inte följa med våra föräldrars generation till graven. Någon gång måste de möta oss som växte upp med Spice Girls och Metallica när vi blir äldre.

P1 har jag börjat lyssna på på min iphone. Jag laddar ner podsändningar av gamla program och lyssnar när jag är ute och går eller när vi lägger oss till att sova eller när jag spelar Eve och ingen annan är online. Program jag fastnat för och som jag kan rekommendera är "Livet och döden", "Lyssnarens guide till galaxen", och så givetvis "Sommar" men även "Vinter".

Radio är ett underbart medium.

Följ min blogg med bloglovin

1 kommentar:

  1. Jag lyssnar bara på P1 och radion brukar stå på här hemma om dagarna när Jens är på jobbet. Språket borde du lyssna på. Det är intressant och roligt.
    http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=411

    SvaraRadera