Ja varför krångla till det? Det finns internetnicks, smeknamn, öknamn och allt möjligt. Jag är son, make, husse, vän, bror, kollega med mera till flera. Men när det kommer ner till minsta gemensamma nämnare i allt detta kommer man fram till Kent helt enkelt. Bara Kent. Och det är det bloggen ska vara. Inte Lord K. Inte Kindtand. Inte something cool in the title... Bara Kent.


tisdag 19 juli 2011

Norwegian Wood

Haruki Murakami har på de senaste två åren blivit en av mina absoluta favoritförfattare. Jag har idag läst klart boken Norwegian wood. Och oj så bra den är. Murakami har en förmåga att vandra i gränslandet mellan dröm och verklighet men den här boken håller sig i verkligheten. Detta gör den inte sämre på något sätt.

Det är en oerhört gripande historia om Toru Watanabe. Året är 1969 och han springer på en flicka från barndomen, Naoko och ett förhållande spirar. Ej utan komplikationer. Det är en historia om livet och döden. Musik och mat, vänner och sex. Naoko hamnar på ett behandlingshem och Toru vill vänta på henne. Och han skriver brev. Men han har studiekamrater som drar med honom ut på äventyr och en flicka, Midori, visar intresse. Toru slits mellan alltihop.

På baksidan står det: Norwegian Wood är en kärlekshistoria som är intensiv på ett lågmält sätt, på en gång erotisk och oskuldsfull, lika självklar och komplicerad som kärleken själv. Så sant som det var sagt.
Läs den. Jag säger det en gång till... Läs den.

Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar